EV's zijn een aanwinst, maar een bijzondere markt om in te investeren.
In de kapitaalintensieve sector is bijster moeilijk bijster om winstgevendheid te bereiken.
Aandelen lijken louter die winstgevendheid te willen volgen.
Bovendien liggen Amerika en China ook met elkaar in de clinch.
Het sentiment is lichtelijk verder gestegen.
De Russell2000 sloot weliswaar in het rood - de andere indices waren positief.
En over opwaartse trends gesproken...
Alle indices bewegen in consistent stramien omhoog, al hebben er twee de bovenkant van een trendkanaal bereikt.
Niet écht een geduchte concurrent van Tesla, maar het is wel één van de weinige (relevante) elektrische autofabrikanten in Amerika.
Het financieel geplaagde Rivian mag zich niet op datzelfde level plaatsen.
Eerlijk is eerlijk, het is best een coole wagen.
Maar al jarenlang worstelt Rivian om écht wiel aan de grond te krijgen.
De EV-sector is een cash-intensieve business - het is ze nog niet gelukt om winstgevend te worden.
Als gevolg van hoge cashburn, vraagt dit om continue kapitaalinjecties.
Trump heeft al aangekondigd om de Federal EV tax credits te beëindigen, welke tot $7,500 bedragen voor nieuwe zero-emissie auto's.
Niet in staat om verkoopdoelen te halen, probeert Biden de EV-maker nog een handje te helpen.
De $6.6B staatslening wordt gebruikt om een fabriek af te bouwen waarvan de constructie was gestopt.
Thanksgiving komt vroeg dit jaar.
De fabriek zal ingezet worden om de goedkopere R2- en R3-voertuigen te maken en moet zo'n 200.000 auto's per jaar produceren.
In 2019 heeft Ford nog $500 miljoen geïnvesteerd en bezit nu nog wat aandelen (geen dochter).
In juni kondigde Volkswagen nog aan $5B te investeren via een joint venture.
Nu is het aan de overheid om het bedrijf bij te staan.
Echter, op Tesla na wil de EV-markt in Amerika nog niet echt aantrekken - China doet het beter.
In de laatste 5 jaar is de Chinese auto-export verzesvoudigd (in dollarwaarde).
En het zal je verbazen wie de grootste exporters zijn.
Niet de bekende EV-namen in ieder geval.
Chery, SAIC en Changan voeren de top 3 aan.
EV-maker BYD staat op plek vijf.
Nu gaat dit alleen om exports, niet om totale leveringen of de interne markt.
Als het gaat om alle leveringen van auto's, dan doen EV-makers als NIO, XPeng en Li Auto wel degelijk mee in de strijd.
Daar zit ook groei in.
EV-makers zijn echter al jaren geplaagd en worstelen met winstgevendheid.
Ze hebben een leuke run-up gemaakt toen de Chinese markt in de lift zat, maar zijn nu weer zo goed als terug bij af.
Van deze bedrijven is alleen Li Auto winstgevend.
Die waardering is ook nog verrassend interessant.
Of de aandelen nog zo'n rally kunnen maken als in 2020 en 2021, is nog maar vraag.
Laat ze eerst maar eens winstgevend worden om dat risico aan te gaan.